Volgend concert

Concert Voorschotens Kamerkoor
zondagmiddag 26 mei 2019

Poetry in Songs

Het Voorschotens Kamerkoor geeft op zondagmiddag 26 mei een concert rond het thema “Poetry in Songs”. Het koor brengt een liedprogramma van overwegend 20e eeuwse Amerikaanse componisten die bestaande gedichten en religieuze teksten op muziek hebben gezet voor vierstemmig koor. Het koor zal worden begeleid door Janneke van der Plaat op harp, die tevens een tweetal intermezzo's zal verzorgen, met delen uit de suite voor harp van Benjamin Britten.

Het programma begint en eindigt met een aantal koorstukken gebaseerd op liturgische teksten, waarbij het Alleluia van Randall Thompson het meeste opvalt. Het woord Alleluia is de enige tekst die gezongen wordt op het Amen aan het einde na. Het woord Alleluia verdampt als het ware en gaat over in het kleuren van de harmonieën.

Het tweede gedeelte van het programma is dan de eigenlijke Poetry in Songs, toonzettingen van bekende Engelse en Amerikaanse gedichten, zoals Emily Dickinson. Vooral The Blue Bird van Charles Stanford is van een ongekende schoonheid en behoort tot de topstukken van de Engelse partsongs. Naast werken van diverse moderne Amerikaanse componisten wordt ook een lied gezongen van de Noorse componist Ola Gjeilo en twee composities van de hand van de eigen dirigent, Nico Philipp Hovius. De toonzettingen zijn zeer romantisch maar toch met een 20e eeuwse idioom waarbij de diverse koorstemmen met extra noten de akkoorden inkleuren zonder in dissonanten te vervallen.

Het laatste deel van het concert bestaat uit de Four Motets van Aaron Copland. Het betreft hier psalmteksten, poëzie van ver voor onze jaartelling gestoken in een muziekvorm (motet) die kenmerkend is voor de renaissance en is gekleurd met de harmonieën van de 20e eeuw. Het geheel wordt afgesloten met het Agnus Dei van Samuel Barber. Het Agnus Dei is een bewerking (van Barber zelf) van het Adagio voor Strings. Hier doet Barber hetzelfde als Randall Thompson, echter is het nu niet één woord maar de frase Agnus Dei die zo vaak herhaald wordt dat de tekst overgaat in het kleuren van de harmonieën.

De twee intermezzi voor harp sluiten goed aan bij het gekozen idioom van de koorstukken en in het bijzonder de delen uit de suite van Benjamin Britten. Als geen ander weet Britten, gebruikmakend van oude muzikale vormen net als Copland, de harp te laten optreden als ambassadeur van zijn muziek. Er is geen instrument dat al zo lang hand in hand gaat met de zangstem als de harp. De harp is vanaf het begin van onze beschaving gebruikt als begeleidingsinstrument voor zang maar ergens in de muziekgeschiedenis zijn ze hun eigen weg gegaan en komen ze elkander zo af en toe weer tegen zoals nu.

Het is een romantisch en afwisselend concert met vele pareltjes van liedkunst.

Toegangskaarten kunt u nog aan de zaal verkrijgen.

volwassenen: € 15,-, kinderen tot 18 jaar gratis.


Volgende concerten:

Zondagavond 17 november 2019, 20:00 uur: Laurentiuskerk te Voorschoten
ons koor zal deel uitmaken van een Orgelconcert door Wim Loef.


Zondagmiddag 17 mei 2020:
Voorjaarsconcert